דילוג לתוכן

טיולי חורף במדבר יהודה

אבישג איילון |
21/11/2021

החורף הוא שעתו הגדולה של המדבר – אחרי קיץ ארוך וקשה, המדבר מתעורר לחיים. פרחי המדבר שספגו את מי הגשמים והשיטפונות יוצרים נקודות צבע יפיפיות, ובשנים גשומות במיוחד גם מרבדים רחבים של שלל צבעים. הגבים מתמלאים ומזמינים אליהם בעלי חיים ומטיילים. והבונוס הגדול – מזג האוויר נעים כמעט כל החורף ומאפשר לנו מצד אחד לטייל במקומות שבקיץ קשה מאוד להגיע אליהם, ומצד שני, ליהנות גם באמצע החורף, משמש מדברית מרוככת ונעימה. הכנו עבורכם כמה המלצות לטיולים שנפלא לעשות כל השנה, אבל באופן מיוחד דווקא בחורף.

בעקבות הרומאים – שביל הרץ והר אלעזר

בואו לחוות את סיפורה של מצדה דווקא מנקודת המבט של הרומאים. בשנים 73-74 התבצרו על פסגת ההר אחרוני המורדים היהודים. הרומאים בתגובה הקיפו את ההר במערכת של מחנות צבאיים ובנו סוללה ענקית, שהיא זו שאפשרה להם בסופו של דבר לפרוץ את חומות העיר. כדי לחבר בין כל המחנות, נסלל שביל הידוע בכינוי "שביל הרץ", שייקח אתכם בין שרידי המחנות השמורים היטב. תוך כדי הטיול בדרך תוכלו לראות גם את בורות המים שעל צלע ההר, חלק ממערכת המים המשוכללת שבנה הורדוס ושימשה לאחר מכן גם את המורדים, את הארמון הצפוני של הורדוס – מבנה הנדסי שאפתני ויפיפייה, וכמובן לצפות בנופים היפיפיים של ים המלח מצד אחד ומצוקי המדבר מן הצד השני. את הטיול מומלץ לסיים בטיפוס אל הר אלעזר, ההר הסמוך למצדה, וגם כאן נהגו להתמקם החיילים הרומאיים, אך בניגוד למחנות שלמרגלות ההר, כאן הם יכלו להביט היישר אל המורדים היהודים. לאורך השביל כמעט ואין נקודות צל, ולכן בקיץ קשה מאוד לטייל בו. החורף מאפשר לנו לטייל בשביל היפה והמעניין הזה בצורה נעימה.

המלצה לשדרוג – להישאר באזור יום נוסף ולטייל למחרת על פסגת המצדה, ולראות את אותם המקומות מנקודת מבט שונה. האזור מציע שפע של מקומות לינה, החל מחניוני לילה ללא תשלום, דרך חניון לילה מצדה מערב, אכסניית נוער מצדה ומלונות עין בוקק במרחק כ-5 דקות נסיעה.

שרידים של עבר מפואר – ארץ המנזרים

זהו אחד המקומות המפתיעים והמיוחדים במדבר יהודה. על שטח קטן יחסית מצופפים שורה מרשימה של מנזרים עתיקים, ברמות שונות של גודל, פאר ורמת שימור. שריד לימים בהם היתה הדרך הזו מקום פופולרי לעלייה לרגל. הסיבה לכך היא קרבתם לאתר הטבילה "קאסר אל יהוד", בו מאמינים הנוצרים כי ישו נטבל על ידי יוחנן המטביל והיהודים מאמינים כי כאן חצו בני ישראל את הירדן בדרכם אל הארץ המובטחת. במשך שנים היו מגיעות שיירות של צליינים אל אתר הטבילה, ולאורך הדרך נבנו מנזרים כדי לארח אותם. אחרי שנת 1967 הוטמנו מוקשים בכל השטח, המנזרים ננטשו והאזור הפך לשטח צבאי. כיום מתבצעות עבודות להסרת המוקשים ופתיחת השביל, אך בינתיים השביל עדיין סגור למבקרים, למעט פעם אחת בשנה – מדי חורף מתקיימת "צעדת ראשוני ים המלח" בצפון מדבר יהודה, וכחלק מהצעדה נפתחת לביקור גם "ארץ המנזרים". במהלך הסיור תוכלו לראות את המנזרים השונים, לקרוא עליהם בשלטי ההסבר שהוצבו במקום, להציץ על המנזרים שבצד הירדני ולסיים בכניסה לקאסר אל יהוד, המקום שבו הכל התחיל.

המלצה לשדרוג – עקבו אחר הפרסומים של "צעדת ראשוני ים המלח", בנוסף לארץ המנזרים הם מציעים סדרה של סיורים מיוחדים ומרתקים, שבדרך כלל מתמלאים מהר מאוד.

בין מדבר ומים – ברכת צפירה ונחל צאלים

מדובר ללא ספק באחד המסלולים היפים במדבר יהודה, אך אורכו והעובדה שאין בו כמעט נקודות צל, הופכת את הטיול בו בקיץ לקשה מאוד. אם תצליחו למצוא יום חורפי שמצד אחד הטמפרטורות בו נעימות להליכה, ומצד שני מספיק חמימות כדי להיכנס לגבי המים המלאים – הרווחתם! תחילת המסלול בברכת צפירה המרשימה. שתי בריכות מוקפות חומות אבן גבוהות, ובקצה שלהן צוק תלול ממנו נשקף הנוף המרהיב של המדבר. לאחר ההתרעננות בברכת צפירה נרד אל נחל צאלים ונלך בתוכו. נחל צאלים הוא מהגדולים והרחבים שבנחלי המדבר, והוא מספק שפע של נופים מרהיבים, תצפיות יפיפיות ובחורף – גם גבים מלאים מים שתענוג לשכשך במים הנקיים והנעימים שלהם באמצע הטיול – עין נמר, ברכת נעמה ועוד. לפני הטיול חשוב להתעדכן בתחזיות מזג האוויר ולוודא שלא צפויים שיטפונות. בימים של שיטפונות אי אפשר כמובן לטייל פה, אך מומלץ להגיע לצפות בשיטפון הזורם במפל האדיר של ברכת צפירה, יחד עם עשרות ציידי השיטפונות שהפכו את הנקודה הזו לתחנת חובה לכל צייד.

המלצה לשדרוג – בסיום המסלול מחכה לכם חניון לילה צאלים, שישלים את החוויה המדברית עם מדורה, לינה באוהל ואלף כוכבים מעל הראש.

טבע פראי – נחל משאש-מורבעת

מסלול מעגלי קצר שמציע את כל הטוב של מדבר יהודה – קירות אבן, נופי אינסוף, היסטוריה קדומה, צמחיה מדברית יפיפייה ובסיום גם תוכלו לעשות תצפית מרהיבה על ים המלח. המסלול מתחיל במצוקי דרגות, תוכלו להשאיר שם את הרכב וללכת כחצי שעה ברגל אל תחילת המסלול או, אם יש לכם רכב שטח, להתקרב איתו אל תחילת המסלול. משאש-מורבעת הוא החלק האמצעי של נחל דרגה, אחד הגדולים והיפים בנחלי צפון ים המלח . בחורף מתמלא הנחל בצמחיה מדברית – רותם המדבר, מלוח, ריסן דק ועוד. נקודת השיא של הטיול היא מערות מורבעת, שם נמצא אוסף מכתבים של ומסמכים מתקופת מרד בר כוכבא. צורתן המרובעת של המערות היא שהעניקה להן ולנחל את שמו. אטרקציה נוספת היא מפל של כ-10 מטרים, בו יורדים בעזרת יתדות התקועים בקיר האבן (אין צורך בחבל). 

המלצה לשדרוג – מיטיבי לכת מוזמנים להמשיך אל המסלול הקשה והמאתגר של נחל דרגה ("הדרג'ה").

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה