דילוג לתוכן

לא ממהרים בדרך לחופשה: מקומות לעצירת התרעננות בכביש 90

אבשלום שיטרית |
28/08/2024

מה לא נאמר על כביש 90. הכביש הארוך במדינה שמתפתל לאורך יותר מ-470 ק"מ וחוצה את המדינה בחלקה המזרחי ממעבר טאבה בדרומה ועד מטולה בצפונה. הכביש שעובר בין בקעת הירדן וחופי ים המלח, חוצה את הערבה ואת עמק הירדן, מקיף את הכנרת וממשיך דרך עמק החולה עד אצבע הגליל.

אך כביש 90, הוא הרבה יותר מרק כביש. הוא עובר דרך נופי ארץ ישראל, דרך תרבויות וצורות חיים שונות, מחליף אקלים מדברי באוויר פסגות ומספר בדרכו שלו, כמו שהטיבו להגדיר זאת ענת זלצר ומודי בר-און ז"ל בסדרה התיעודית המעולה 'כביש 90', את סיפורה של המדינה.

כך, בין אם אתם בדרככם דרומה לחופשה, צפונה בחזרה הביתה או להיפך, יש סיכוי לא רע שגלגלי המכונית שלכם יתגלגלו על חלק כלשהו של הכביש המיתולוגי. הנסיעות בישראל אמנם לא ארוכות בצורה חריגה, אך בשילוב מזג האוויר הים תיכוני, מזג האדם הים תיכוני וכביש 90 המפותל והצר, הנסיעות לגמרי יכולות לקבל אופי של כאלו. תוסיפו לכך גם את היותו של כביש 90 מסוכן בכ-90% ממנו, מה שמצריך ריכוז גבוה בנהיגה – וקיבלתם את הצורך בעצירת התרעננות על הדרך.

בין המדבר, הים והשמש. הפיתולים בכביש 90.  צילום אבשלום שטרית

בין המדבר, הים והשמש. הפיתולים בכביש 90.  צילום: אבשלום שטרית

עצירת ההתרעננות, או ההפסקה בדרך, אינה חשובה רק מבחינת המשמעות שלה לנהיגה מרוכזת ואחראית בדרך ארוכה, אלא גם משמעותית לשחרור השרירים, ליישור הגב (במקרה שהוא כואב לכם בנסיעות כמו לעבדכם הנאמן) וכן גם במקרים שבמידה ולא תעצרו בחמשת הדקות הבאות, מילים בטון גבוה הולכות להיזרק לכיוון המושב האחורי או במילים אחרות, במקרים בהם גם אתם וגם הילדים צריכים רגע. וארטיק.

בשורות הבאות תקבלו המלצות חמות (וקרירות) לעצירות התרעננות על כביש 90, בקטע הדרך הלוהט והיפהפה שלאורכו של ים המלח. אז מה אתם צריכים בעצירת ההתרעננות שלכם? קפה? משהו לאכול? נוף זה כמובן יתרון, גם צל ואולי משהו מתוק. העיקר שיש מקום בטוח לעצור עם הרכב ומשהו לשתות.

אז אפשר להתחיל להאט, להתכונן לעצירה, להריח את הקפה ולשחרר את השרירים, לקראת המקומות הבאים:

אסאדו במדבר – אבנת

מצד אחד הרי המדבר, מצד שני הים ומטעי התמרים וביניהם, חגיגת בשרים כמו שרק ארגנטינאים יודעים להרים. אסאדו במדבר שנמצא ממש מול הישוב הקהילתי אבנת, מהווה שילוב של נוף, אוכל משובח ואווירה נעימה ומיוחדת. מעשה ב-2 יזמים מקומיים, השף הארגנטינאי אליהו פישקל שאחראי על הטעמים ונתנאל שלזינגר שמגיע מתחום התיירות ואחראי על כל השאר. השניים איחדו כוחות לכדי אחד ממקומות העצירה הכי מיוחדים בכביש 90 בכלל ובאזור ים המלח בפרט.

הכוונה שאי אפשר לפספס בפנייה מכביש 90

הכוונה שאי אפשר לפספס בפנייה מכביש 90. צילום: אבשלום שטרית.

במקום תוכלו לאכול בעיקר בשר, הרבה בשר. כשר, איכותי, טרי ומטופל על ידי שף ארגנטינאי, מה עוד צריך? אז צריך נוף ואווירה וגם את זה, יש לאסאדו במדבר בשפע. תוכלו לקחת את המנה שלכם ולזלול בשקט מול הנוף בשולחנות הפיקניק שמפוזרים בסמוך, תוכלו גם לקחת את האוכל הביתה ובנוסף, המקום מציע גם ארוחות שטח לקבוצות, בשרים מעושנים TA, קייטרינג לאירועים ואפילו סדנאות שף קולינריות.

אסאדו במדבר ממוקם במתחם תיירותי נעים עם אזור חנייה נוח, ממש ליד תמצאו במתחם גם אטרקציות כמו טיולי אופניים, טיולי איזיריידר ונקודת יצאיה לטיולים שונים באזור.

השמש שוקעת מאחורי ההרים ברקע אסאדו במדבר

השמש שוקעת מאחורי ההרים ברקע אסאדו במדבר. צילום: אבשלום שטרית.

שעות פתיחה – ימי חמישי בין השעות 18:00 עד 22:00 (מעודכן לחודש יולי).

רעבים – החל ממנות פתיחה הכוללת סלט אסאדו, כנפיים ברוטב צ'ימיצ'ורי, אמפנדס בשר, שניצלונים ועוד, דרך סנדוויצ'ים מיוחדים, המבורגר הבית (יש גם צמחוני) ועד לפלטות בשרים מפנקות ומנות עיקריות שכוללות בין היתר סטייק סינטה, ספריבס טלה, קבב הבית, עוף שלם מעושן וכמובן אסאדו. יש גם מנות ילדים.

צמאים – שתייה קלה, בירה בבקבוק ויין לבן\אדום. 

כותבים בוויז – אסאדו במדבר. מכביש 90 פונים לדרך כורכר ואחרי כ-200 מטר תראו את המקום מולכם. (בפנייה יש בלון-בובה מתנפח להכוונה שקשה לפספס).

פרטים נוספים – https://bit.ly/3XZ1f7n

קשת בענן במדבר בארומה של אסאדו

קשת בענן במדבר בארומה של אסאדו. צילום: נתנאל שלזינגר

 

דודא – נחל דויד

שמורת עין גדי היא אחת משמורות הטבע הכי מיוחדות ויפות שיש לנו בארץ. היא כוללת את נחל דוד האייקוני, את נחל ערוגות היפהפה, את מעיין עין גדי הצלול ועוד שלל נקודות עניין לאורכם ולרוחבם של מסלולי הטיול הפופולריים.

הכניסה לנחל דוד צמודה למתחם המוצל של _דודא_

הכניסה לנחל דוד צמודה למתחם המוצל של 'דודא'.  צילום: אבשלום שטרית.

אך גם במידה ואתם מוותרים על הטיול בשמורה או על אחד המסלולים הפעם, או מחפשים כאמור מקום לעצירת התרעננות על הדרך, ממש בכניסה לנחל דוד תמצאו את מתחם 'דודא'. במתחם יש שולחנות פיקניק מוצלים וכמובן חניון גדול, נוח וקרוב לכביש ולמתחם עצמו. בחנות הנוחות של דודא תוכלו למצוא מגוון פינוקים שמתחילים במזכרות וממשיכים עד פיצות וגלידות. כל אחד והמזכרת שלו.

יש גם מזגן בפנים חנות הנוחות של דודא

 

יש גם מזגן בפנים, חנות הנוחות של דודא.  צילום: אבשלום שטרית.

שעות פתיחה – פתוחים כל השנה, כל ימות השבוע החל מ-8:00. בקיץ עד 17:00, בחורף עד 16:00.

רעבים – פיצות, כריכים שונים, סלטים, גלידות ועוד.

צמאים – קפה, שתייה קלה, ברד קפוא ועוד.

כותבים בוויז – שמורת טבע נחל דוד

פרטים נוספים – https://bit.ly/3UrVPQj

לקנות גלידה ולשבת לזלול מתחת לסככה בדודא

לקנות גלידה ולשבת לזלול מתחת לסככה בדודא.  צילום: אבשלום שטרית.

 

קפה גרג – קניון ים המלח בעין בוקק

מישהו אמר מזגן? ממשיכים דרומה על כביש 90 ומגיעים לאזור המלונות, הלא הוא עין בוקק.

בין שלל המלונות ועל הכביש הראשי, נמצא קניון ים המלח הממוזג, הנעים והמזמין. בתוך הקניון, נמצא מקום מושלם לעצירת התרעננות קרירה בחסות מזגני המקום. ברחבי הקניון, תוכלו כמובן למצור עוד מגוון חנויות ואפשרויות.

מקום לשבת מתחת למזגן בקפה גרג, בתוך קניון ים המלח

מקום לשבת מתחת למזגן בקפה גרג, בתוך קניון ים המלח. צילום: ארץ ים המלח.

 

קפה גרג הוותיק והמעולה, היא רשת שכולנו מכירים ולא בכדי. חומרי גלם איכותיים וטריים, קפה משובח, ארוחות בוקר ותפריט מגוון. בדיוק כמו שאנחנו אוהבים. אפשר כמובן לשבת בקפה עצמו ולנוח או לקחת את האוכל והשתייה איתכם.

כמה תהיו קפה גרג בקניון ים המלח

כמה תהיו? קפה גרג בקניון ים המלח.  צילום: ארץ ים המלח.

 

שעות פתיחה – ראשון עד חמישי 10:00 עד 22:00, בשישי עד 13:00.

רעבים – מגוון גדול של ארוחות בוקר, שקשוקה, בורקס, מאפים, ארוחות ילדים, מנות פתיחה מפנקות, סלטים, דגים, פיצות, כריכים, שלל קינוחים ועוד.

צמאים – מיצים סחוטים, שתייה קלה, לימונענע גרוס, קפה, שוקו, שייקים, בירות בבקבוק ועוד.

כותבים בוויז – קניון ים המלח, עין בוקק.

פרטים נוספים – https://bit.ly/3ukUSid

 

פארק נחל אמציהו \ עין פלוטית

אנחנו ממשיכים דרומה על הכביש ומגיעים לנקודת עצירה שנמצאת בכניסה לישובים נאות הכיכר ועין תמר. הצעת ההתרעננות הבאה מבוססת על הרכבה אישית – במושבים אותם ציינו פועלות מכולות מקומיות (מיני מרקט 'אלוניר' סניף עין תמר \ סניף נאות הכיכר), שם תוכלו לאסוף כמה דברים קטנים שעושים לכם טוב על הלב וללכת לשבת בצל ומול מים קרירים באחד משני המקומות הבאים:

פארק נחל אמציהו הוא פנינה אמיתית ומיוחדת של האזור. יש בו שכשוכיות רחבות ורדודות (עד 40 ס"מ) אליהן מוזרמים מים נקיים מדי יום חמישי, פינות ישיבה בצל הדקלים, שירותים ציבוריים, ברזיות עם מים קרים ואווירה מרעננת שהופכת את המתחם, למקום מושלם לעצירה קרירה בדרך.

נקודה חשובה אליה יש לשים לב, היא שיש מים בפארק רק בימים חמישי עד שבת. כלומר, בשאר ימי השבוע השכשוכיות יהיו ללא מים, הפארק עצמו פתוח.

פארק נחל אמציהו ממעוף הרחפן.  צילום איתמר גרינברג מתוך אתר ארץ ים המלח.

פארק נחל אמציהו ממעוף הרחפן.  צילום: איתמר גרינברג מתוך אתר ארץ ים המלח.

 

במידה ואתם בדרכים באחד מימות השבוע ומתאימה לכם טבילה במים קרירים, או במקרה שאתם מעדיפים מקום קצת פחות 'מוסדר', תוכלו לשנות כיוון עם הפינוקים מהמכולת לעין פלוטית.

לאחר פניה וסטייה מהכביש של כ-5 ק"מ, תגיעו עם הרכב לרחבת עפר קטנה עם שילוט ומקום חניה, משם הדרך למים הקרירים ממש קצרה. קחו בחשבון כמה מדרגות קלילות (ממש בקטנה) וגם התפעלות, שכן מדובר בפינה מיוחדת. עצי תמר שמסוככים על המים מעניקים צל וגם מנתקים את האזור משאר העולם, גשר קטן שנבנה ליד המים מאפשר תנוחת שכשוך רגליים מושלמת ובקיצור, תודה לטבע ובחזרה לאוטו ולדרך.

שקט, שלווה וצל בעין פלוטית.  צילום מתוך אתר ארץ ים המלח.

שקט, שלווה וצל בעין פלוטית.  צילום: מתוך אתר ארץ ים המלח.

שעות פתיחה – מכולת עין תמר: ראשון עד חמישי 7:30-14:00 ו-17:00-21:00, שישי 7:30-15:00 ובשבת 17:00-21:00 |  מכולת נאות הכיכר: ראשון עד חמישי 7:30-13:00 ו-17:00-20:00, שישי 7:30-14:00 ובשבת 17:00-21:00. פארק נחל אמציהו: הפארק פתוח בכל ימות השבוע ללא מים, בימי חמישי מוזרמים מים והפארק פתוח לשכשוכים בחמישי עד שבת בשעות 9:00 עד 18:00. בעין פלוטית פתוח תמיד.

רעבים וצמאים – כל מה שיש במיני מרקט.

כותבים בוויז – פארק נחל אמציהו, עין פלוטית, מינימרקט אלוניר עין תמר\נאות הכיכר.

פרטים נוספים – פארק אמציהו – https://bit.ly/466GMiR  עין פלוטית – https://bit.ly/4bDhdao

סעו לאט, נסיעה טובה.

 

 

 

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה