דילוג לתוכן

מסלולים מומלצים בים המלח כאימון קוגנטיבי לילדים

אייל בן לאה |
09/06/2021

 

מסלולי טיול מומלצים בים המלח זוהי חוויה משפחתית איכותית בכל זווית שלא נסתכל עליה. עידן הדיגיטל בו אנו חיים גורם לנו לקום מהכורסא מידי פעם באופן אינטואיטיבי, עם רצון לחוויות נוספות. יש כאלו שגם אומרים לעצמם שהם רוצים להרגיש קצת טבע, בשביל השפיות, בשביל להרגיש רגב אדמה ביד במקום עכבר מחשב, להתבונן בעיניים חשופות אל האופק וליהנות ממראה פנורמי שמרגיש כל כך אחר ונעים ביחס לתחושה מן המסכים הסובבים אותנו מכל עבר.

התחושה הזו, שלעולם הדיגיטלי המקיף אותנו מכל עבר יש השפעה ממשית עלינו גרמה לאנושות לתהות במה היא מתבטאת ומה ההשלכות שלה לעתיד, שאלה זו הובילה להתפתחות חקר הקוגניציה, או במילים אחרות חקר התודעה ומשמעותה הלכה למעשה בחיי היום יום. ריבוי התוכן שמתפרסם בנושא בשנים האחרונות מתנהל במקביל להתפתחות נוספת המגיעה מעולם הרפואה שקובעת היום, שהכל אישי, לאחד בשר אדום חשוב לתזונה ולשני פחות, האחד זקוק לסוכרים יותר ואילו לשני זה מזיק במיוחד, המסקנה שהכל אישי השליכה גם על הבנת הקוגניציה, שגם היא אישית ובמונחי תודעה זה בא לידי ביטוי בכך שבמוחו של כל אדם בעולם, ילד או מבוגר, נתקבעו רעיונות שלאורם הוא פועל, יש אדם שהתנחלה במוחו המחשבה שהוא לא יוצלח, והאחר שהוא לא מסוגל, או מכוער או שמן מידי ובגלל זה הוא מתקשה, או לחלופין לחלוטין שהוא כל יכול ואין מישהו שיודע טוב ממנו, יהיו הסיבות אשר יהיו לכך שנתקבעו המחשבות הללו במוחו, הן משפיעות על מהלך חייו בבחינת היכולת שלו להוביל את עצמו להצלחה תוך התגברות על קשיים או אתגרים, את התובנות כולם ניתן לסכם באמצעות המשפט שמיוחס למארק טווין "חיי היו מלאים אסונות שמעולם לא התרחשו".

העולם הדיגיטלי שממשיך להתפתח במהירות רבה, גורם לנו להבין שייתכנו לנו עוד אתגרים נוספים שאין לנו יכול להעריך אותם היום, אבל דבר אחד נראה ברור לכולם, עולם הדיגיטל גורם לרובנו להתקשות לשמור על ריכוז לזמן ממושך, לאבד עניין במהירות שיא ולאבד קשר עם החומרים הסובבים את חיינו, הקשיים הללו, כך נראה, מקיפים את כולם, אבל השפעתם עלינו תלוייה במבנה האישיות שלנו, ובהתפתחות המודעות שלנו, כל אחד באופן אישי, ההבנה שאנחנו בתחילתה של המהפכה הדיגיטלית הביאו את המתעניינים בקוגניציה למסקנה שגם אם ישנם פתרונות לבעיות קוגנטיביות, וישנם טיפולים מאד מוצלחים למתן סיוע, התקווה טמונה באימון קוגנטיבי, שכדאי להעניק לכל ילד ולאורך זמן, כך, רק כך ניתן יהיה למנוע התפתחות של בעיות דימוי עצמי בעיני ילדינו ונוכל להצעיד אותם להצלחה בבטחה.

הכול נשמע מאד נחמד כמובן, אבל נשארה לנו עדיין שאלת מיליון הדולר, איך עושים זאת?, איך מצליחים להטמיע בילד מוטיבציה לעשות דברים משמעותיים שיעניקו לו כלים לעתיד? כאנשים בוגרים אנחנו מבינים שעל מנת להטמיע הרגלים טובים באדם יש לחזור ולהתמיד בעשייתם, עד שהם הופכים לחלק מאיתנו, אבל ילדים מתקשים להבין זאת והשפע הדיגיטלי שסביבם תופס נתח משמעותי בתפיסת המציאות שלהם, שרק הולך וגדל.

אימון קוגנטיבי לילדים הוא לא מדע מדוייק, הוא יכול להתקיים באלף צורות כל עוד הוא מצליח לאמן את תודעת הילד שהתמדה מובילה לתוצאות, ושהתמודדות קבועה עם אתגרים מובילה ליכולת המאפשרת לתת מענה עתידי למצבים שהחיים יקרו בפניהם וידרשו מהם להתמודד עמם במקום להתעלם מהם.   הסוד הוא להצליח לרתום את הילד לשתף פעולה מרצון, וזה כבר תלוי בכל ילד וילד ונטיות ליבו, לפעמים, כל מה שנדרש מאיתנו זה לשנות מעט את האופן בו אנו מתבוננים על דברים, רק אז ניתן להבחין כי שינוי קל יכול לעשות הבדל גדול, לדוגמא, לצאת לטיול עם הילדים זוהי חוויה כיפית, אמנם הילדים שלנו מתקשים להבין מה הביג דיל, כי אפשר לראות סרט טבע במסך, אבל כאשר אנחנו גוררים אותם הם בסופו של דבר נהנים, זוהי הסיבה למעשה שהם מסכימים להצטרף אלינו גם בפעמים הבאות, הבנת הקוגניציה יכולה לראות בטיול טבע הזדמנות לאימון משמעותי לילדים, כיצד? כאשר אנחנו הופכים את הדבר למעט מעניין יותר בעבורם, כאשר אנחנו נותנים להם את האחריות להוביל את כולם לאורך המסלול למשל, בתחילת הטיול אנו נותנים להם הסברים על המסלול ומפה או סיפור דרך, ומסבירים להם שזה בעצם משחק, ו"אם הם יטעו הם יובילו את כולם אחריהם". האפקט של הפעולה הזו הוא לא יאומן.

החלטנו לבדוק את העניין הלכה למעשה עם ילדינו, הפעם הראשונה הייתה מפתיעה באופן שלא ציפינו לה, הילדים נדרכו מיד כאשר הם שמעו על הרעיון, העובדה שהם לא הכירו את השטח גרמה להם להכנס מיד ל MODE של הרפתקאה, אבל אמיתית, בשטח לא מוכר ומוחשי, הם שעטו אל המסלול וביצעו אותו בצורה מושלמת, כיף היה לראות אותם מתייעצים ביניהם, מתלבטים ולבסוף מחליטים, המסלול הראשון היה מסלול מומלץ בים המלח להר סדום, והוא היה קליל ולא דרש אתגר מסויים, וכך לאט לאט אספנו מסלולי טיול מומלצים והגברנו את העצימות שלהם, הילדים שמרו על ריגוש לאורך כל הטיולים, ואפילו האיצו בנו במהלך השבוע לבחור כבר מסלול טיול, והחוויה שלנו הייתה מהנה מאד, אבל קרה משהו נוסף, יכולנו להבחין באופן שלא משתמע לשתי פנים בדברים הבאים, הילדים באופן בולט היו עצמאיים יותר במשימות היומיומיות שלהם, אחד הילדים נפטר מתחושת אי מסוגלות שליוותה אותו וילד אחר פשוט נרגע, והתחיל להפנות את המרץ שלו לחקירת מפות ומסלולים. מבחינתנו כהורים שעוסקים בשאלה כיצד ניתן להצעיד את ילדינו לקראת חיים עצמאיים איכותיים, עשינו צעד נוסף וחשוב בהקניית כלים לפיתוח קוגנטיבי של ילדינו.

 

ארץ ים המלח, על שלל מסלולי הטיול המומלצים שלה מאפשרים לתכנן סדרת טיולים לאימון קוגנטיבי על פי מפתח פשוט ומובן, מסלול ראשון יהיה מסלול קליל שקשה לטעות בו והוא לא ארוך מידי. המסלול הבא כבר יהיה טיול ארוך מעט יותר, וישלב טיפוס או הליכה בנקיקים, המסלול הבא יהיה אותו הדבר רק בלילה או לחלופין מאתגר מעט יותר, והמסלול שאחריו כבר יכלול טיפוסי סולמות, נשיאת ציוד וכו', ובזכות מבנה השטח בארץ ים המלח, ניתן למצוא מסלולים שעונים על הקריטריונים הללו בשפע והמשלבים גם חוויות של מים ושחיה, מסלולי זריחה ומסלולים ללילות ירח מלא, והכל בתכסית שטח אחידה שיאפשרו לילדיכם לשמור על תחושת השייכות, כי כיף לחזור למקום מוכר. והכי חשוב את כל הטיולים הילדים מובילים, מנווטים, ומדריכים.

דוגמא לסדרת מסלולים העונים על תוכנית לאימון קוגנטיבי: 1. מסלול ראשון פשוט וקל, יהיה למשל חוורי המצדה, מסלול של כחצי שעה ברצף, טוואי שטח קסום ונוח להליכה בלי אתגרים פיזיים אבל מצריך מעקב אחר סימוני השבילים הנכונים.        2. מסלול שני אפשרי יהיה נחל פרצים והר סדום, גם הוא מסלול קל אבל ארוך מעט יותר כ שעתיים הליכה, הוא כבר כולל מעקב אחר סימונים, איתור נקודת יציאה מנחל פרצים חזרה למישור עמיעז שכולל טיפוס קליל בנקיק צר, ולאחר מכן מעבר להר סדום שמצריך התבוננות כללית בשטח והחלטה על המסלול המהיר להר.         3.  מסלול שלישי אפשרי יהיה נחל אוג תחתון שמציב כבר אתגר מורכב מעט יותר והתנהלות אחראית בזמן הטיפוס בין מדפי הסלע ועל גבי סולמות הברזל הנטועים בסלע, זהו לא מסלול ארוך אבל החוויה מתארכת בשל הטפוס הזהיר.       4. כמסלול רביעי כבר נוכל להמליץ על עין נמר בנחל צאלים, כאן כבר האתגר גדול יותר בעיקר בשל המרחק שהוא כ 5 קילומטרים לכל כיוון, המסלול הזה שיגיע לאחר שלושה מסלולי טיול מציע חוויה שונה, כאשר יש לתכנן את ההליכה מבחינת הזמנים נשיאת המים ומסלול הטיול עצמו, הפרס המפתיע של המסלול הוא המעיין השופע כל השנה "עין נמר" שמאפשר להשיב את הנפש בחום המדבר הלוהט.

כאן המקום להזכיר ייתרון נוסף שיש לארץ ים המלח כמתאימה ביותר לתכנון אימון קגנטיבי וששייכת לשלב הסיפוק ההכרחית להשלמת התחושה של התרוממות רוח לאחר מאמץ, והיא העובדה שכל מסלול מומלץ בארץ ים המלח מאפשר בנסיעה קצרצרה להגיע לחופי עין בוקק המסודרים וליהנות מסיום מהנה לכולם, מי לא נהנה מפלא הציפה בים המלח וגלידה בטיילת, לפינאלה מושלם ותחושת סיפוק מתוקה.

החשיבות של אימון קוגנטיבי בעת הזו עצומה בעיקר בשל העובדה שילדינו משתנים מהר מאד בעידן הדיגיטאלי ואנחנו לא מצליחים ולא יכולים לישר עימם קו, לכן המשימה העיקרית שלנו בהתאם לתובנה הזו היא, שעלינו מוטל לוודא שיש להם כלים להתמודד בצורה מאוזנת ושלווה עם כל אתגר שיקרא לפניהם, גם אם אנחנו לא יכולים לצפות אותו, כי דבר אחד בטוח, אדם המפעיל שיקול דעת בקבלת ההחלטות שלו הוא בדרך כלל אדם שחייו איכותיים, יהיה העידן אשר יהיה.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה