דילוג לתוכן

פענוח סוד שמן האפרסמון המקראי

אייל בן לאה |
04/08/2021

צילום: אייל בן לאה

ביום שישי האחרון של חודש יולי, קצת אחרי הזריחה, מצאתי את עצמי נוסע לאורך כביש 90 בדרכי לתיעוד מסלול חדש ולא מוכר בארץ ים המלח, בעודי נוהג בנחת צדה את עייני התרחשות לא שיגרתית באזור בית הכנסת העתיק בעין גדי, היות ומדובר על אחד המקומות המעניינים בישראל לא הצלחתי להשתלט על עצמי, והפניתי את מכוניתי לכיוונם, למרות שהיו לי כוונות להתחיל את המסלול שתכננתי לפני עליית החום, הסקרנות הכריעה אותי וירדתי ממסלולי.

צילום: אייל בן לאה

החניתי את הרכב עם שאר המכוניות ועשיתי דרכי לכיוון בית הכנסת העתיק עם אנשים שצעדו עימי, ההתבוננות בהם וברכבים שחנו שם לפני, גרמה לי לחשוב שלא מדובר על מאורע פרטי של מסיבה או בר מצווה או משהו כזה, אלא משהו אחר, זה דרבן אותי להכנס פנימה, כי מה זה יכול להיות?, ומה הקשר לאקדמיה ולמכוני מחקר במקום הזה בשעה שכזו?, התברגתי בקלות בין המתכנסים בבית הכנסת שהתכוננו לתפילה, ובדיוק ברגע שהתכוונתי לזוז משם בחוסר עניין שמעתי אדם אומר לחברו שמיד לאחר התפילה הם יצאו לשדה, זה קצת בילבל אותי כי לא הבנתי את הקשר בין מה שקורה באותו רגע לשדות, וחשבתי שאולי מדובר באיזה שהוא טקס לקראת שנת השמיטה, אבל ביציאה ראיתי צלמת שיושבת ומעשנת סיגריה, הצטרפתי אליה, ושאלתי אותה בנון שאלנטיות מה התוכנית להמשך, היא מצידה ענתה לי תשובה שהכתה אותי בתדהמה, אני לא בטוחה לגבי כל היום הזה אני רק מחכה לתעד את הנטיעה, בכל זאת זה מה שמעניין אותי כאן, כך היא אמרה, זה שנוטעים את הצמח הזה שוב לאחר 2000 שנים זה בשבילי סנסציה, כל השאר ממבו ג'מבו.

ה

צילום: אייל בן לאה

המילים שלה נטעו אותי אל תוך הסלע שישבתי עליו, יכול להיות שהיא מדברת על שיח האפרסמון האגדי? זה שהתפרסם בכל העולם העתיק כבעל סגולות ריפוי פנומנליות? זה שגידלו רק בעין גדי ושבבית הכנסת העתיק רשומה קללה לפסיפס שמזהירה את מי שיגלה את סוד שמן האפרסמון? הסוד שנעלם מעין גדי ומשאר העולם לאחר החורבן הגדול?

צילום: אייל בן לאה

קראתי על זה המון בעבר, מאד סיקרנה אותי הקללה בבית הכנסת העתיק, הרי אם הכיתוב הזה אותנטי אז הרי ששמן האפרסמון היה עובדה קיימת, והעובדה שסגולותיו נודעו בכל העולם, ויש לזה תיעוד במקרא וגם בהמון מקורות אחרים הופך אותו לשמן אגדי ממש, הגביע הקדוש של עולם הרפואה, כי בכל המקורות מוזכר השמן הזה כבעל סגולות ריפוי ממחלות ואפילו יכול לעצור מגיפות, שזה משהו שמאד פופולארי בימים אלו.

על פי מקורות המקרא השמן הזה מוזכר בלמעלה ממאה וחמישים מקומות, והוא המור המפורסם, במשך שנים מדענים התווכחו ביניהם על זהותו של הצמח עד שלאחרונה הציע דר' זהר עמר מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, לאחר מחקר והצלבת נתונים מכל העולם הן המקראיים והן ההסטוריים, את הזיהוי של הצמח כאחד מזני ה  commiphora כמזוהה ביותר עם המור המקראי, ועל פי המחקר שלו קבוצת יזמים וחוקרים החליטו להתחיל לגדל אותו באופן מסחרי ואפילו הצליחו לייצר ממנו שמן המשלב את מור עם לבונה – שמן דביר, ולהפיק ממנו חומר המאושר לשימוש ברשיון משרד הבריאות.

צילום: אייל בן לאה

עכשיו התבהרה לי כל התמונה, בגלל שהשמן הופק במקור בעין גדי, נקלעתי ליום בו עורכים טקס קצר לציון החזרת הנטיעות של שיח האפרסמון המקראי בשטחי עין גדי, נראה היה שזה לא הפריע לאף אחד שאני שם, הצטרפתי לאנשים ואפילו הצלחתי להתיידד עם כמה מהם שהסכימו לספר לי שהשמן הזה שהופק לראשונה השנה לאחר מחקר ארוך והמון נסיונות מחולק כבר חינם להמונים והדיווחים של המשתמשים מכים את כל התחזיות בתדהמה, השמן הזה באמת פלאי, שמעתי סיפורים על אנשים על ערש דווי שקמו לחיים, חולי פסוריאזיס שסבלו במשך עשרות שנים דיווחו שהמחלה נעלמה לחלוטין לאחר שלושה ימים של שימוש, ועוד אלפי דוגמאות כאלו, וזוהי הסיבה שהם החליטו להאיץ תהליכים ולשתול עוד המון מהשיח, שהם קוראים לו מור הגלעד ובאמצעות שילוב עם לבונה בתהליך ייצור סודי הם מתכוננים להפיק אותו באופן מסחרי ולהנגיש אותו לכלל הציבור.

ע

צילום: אייל בן לאה

נפרדתי מהאנשים האמיצים הללו, לא לפני שצילמתי כמה תמונות, בהתרגשות רבה, כי לא בכל יום אדם עד לחיבור קסום כל כך עם המקורות הלאומיים והמקראים שלנו שקמים לתחייה באותו מקום שפעלו לאחר 2000 שנים, כשממול משקיף בית הכנסת העתיק ובתוכו פסיפס מימי בית שני עם קללה נדירה ויחידה בעולם שמזהירה מגילוי הסוד המקראי, סוד שמן האפרסמון.

 

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה