דילוג לתוכן

תיעוד ראשון מים המלח של מערת החוואר הארוכה בעולם

אילנה קוריאל |
16/08/2020

תיעוד ראשון מים המלח של מערת החוואר הארוכה בעולם

אורכה 1,380 מטר, עומקה המקסימלי הוא מעל 37 מטר. צוות ynet ו"ידיעות אחרונות" תיעד בפעם הראשונה את המערה המדהימה, הנמצאת בדרום ים המלח – ושהכניסה אליה מסוכנת

"זהו עולם חדש, תגלית דרמטית" – כך הגדירו חוקרי מערות ישראלים את מערת החוואר שהתגלתה לאחרונה בדרום ים המלח, והינה הארוכה מסוגה בעולם. ואחרי שזכינו לסיור ראשון בתוכה – אכן מדובר בחוויה מרגשת. צוות ynet ו"ידיעות אחרונות" זכה לביקור ראשון במערה – צפו בתמונות ובסרטון, המתפרסמים כאן לראשונה.

תיעוד ראשון של מערת החוואר הארוכה בעולם, הנמצאת באזור ים המלח (צילום: רועי עידן )

מערות טבעיות שנוצרות בסלעי החוואר ליד ים המלח מוכרות כבר עשרות שנים. למעשה, מגילות קומראן המפורסמות התגלו במערת חוואר. מערות חוואר נוצרות כתוצאה מסחיפה של הקרקע והסלעים על ידי הנחלים החוצים את האזור. המערות האלה נעלמות בדרך כלל תוך שנים ספורות או עשרות שנים ולרוב אין בהן חללים מפותחים. מערת החוואר הארוכה ביותר שתועדה עד היום היא מערת "B&B – bed & breakfast", שנמצאת במדינת ניו-מקסיקו שבדרום ארצות-הברית. אורכה הוא 821 מטר. לשם השוואה: אורכה של המערה שנתגלתה בים המלח הוא 1,380 מטר ועומקה המקסימלי הוא מעל 37 מטר. החוקרים מעריכים כי המערה היא בת אלפי שנים, כלומר זו תופעה גאולוגית צעירה מאוד.

בעקבות הגילוי, שלוש מתוך עשר מערות הסחיפה הארוכות בעולם נמצאות כיום בים המלח. העשירית ברשימה היא "מערת הקמח", מהמערות המוכרות ביותר בישראל.

יותר ארוכה מהמערה בארצות הברית (צילום: שלו שלום)

מערה מדהימה ביופיה (צילום: שלו שלום)

המערה (צילום: שלו שלום)

המערה החדשה התגלתה במסגרת עבודת מחקר שביצע צוות נרחב של חוקרים משלל גופים: המרכז לחקר מערות באוניברסיטה העברית, מועדון שוחרי המערות, המחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת בן-גוריון והמכון הגיאולוגי לישראל. החוקרים שמעו שסמוך ליישוב נאות הכיכר יש מערכת מערות מסועפת. "בדרך אל היעד ראינו פתח של מערה, ופנינו במעלה הדרך רק בשביל להציץ", סיפר בועז לנגפורד, סטודנט לגיאולוגיה באוניברסיטה העברית ואיש המרכז לחקר מערות, "נכנסנו פנימה, ומצאנו את עצמנו אחרי שש שעות מנסים למצוא איך לצאת מהמערה, כי אנחנו כבר שעות בתוכה ולא יודעים עוד כמה למעלה היא מגיעה. לא הכנו את עצמנו לסדר הגודל של מה שיש פה".

פתח המערה (צילום: שלו שלום)

העומק המירבי – 37 מטרים (צילום: שלו שלום)

המערה התגלתה במקרה. לנגפורד במערה (צילום: שלו שלום)

סיור בתוך המערה חושף מראות באמת מרשימים. והגודל? פשוט עצום. "בסקירות המערות באזור הגענו לאורכים של 650 מטר וחשבנו שאלה מפלצות", מספר אסף גייער, דוקטורנט באוניברסיטת חיפה וחבר מועדון שוחרי המערות, "אבל אז מצאנו את המפלצת הזאת, וזה כבר באמת עולם חדש. אנחנו מכירים תופעות לאורך ים המלח של שימוש במערות האלה. חלקן הורחבו למגורים עבור נזירים, והיו גם מגילות קומראן שהוחבאו כאן. למרות זאת, כל האזור הזה איכשהו הוזנח לחלוטין, הוא לא מוכר, ובכלל לא חשבו שיש פה פוטנציאל לגילוי ארכיאולוגי או היסטורי מעניין. והנה אנחנו באים היום ומראים שזה לא כך. יש הרבה מה לבדוק, הרבה מה לחקור והרבה מה לחפש. מדובר באחד הגילויים המשמעותיים והדרמטיים ביותר בעבודת השטח במערות ישראל בשנים האחרונות. אנו מבינים שיש בשטח עבודה רבה, לנו ולדורות הבאים. יחלפו עשרות שנים עד לתיעודן המלא של כלל המערות באזור. גילוי המערות אף פותח כיוונים חדשים למחקר בכל הקשור לעיצוב הנוף, להתפתחות הטקטונית של האזור ולפעילות אנושית בעת העתיקה".

האזור שבו נמצאה המערה (צילום: שלו שלום)

אסף גייער ובועז לנגפורד (צילום: שלו שלום)

"לא הכנו את עצמנו לסדר גודל כזה". לנגפורד במערה (צילום: שלו שלום)

ולמי שכבר הכין את ציוד הטיולים: מדובר במקום מסוכן מאוד, שלא בטוח שתדעו איך לצאת ממנו אם תנסו להיכנס. רצוי ליצור קשר עם מועדון שוחרי המערות ולברר מי יכול להדריך אתכם במסע כזה, ואם בכלל מותר להיכנס למערה. אם תנסו לעשות זאת לבד, זה עלול להסתיים באסון.

ולסיום עוד כמה תמונות מדהימות מהמערה ומהאזור שבו היא נמצאת:

אזור המערה (צילום: בועז לנגפורד)

כך נראית המערה מבפנים (צילום: בועז לנגפורד)

באזור נמצאו כמה מערות מסוג זה (צילום: בועז לנגפורד)

הכניסה למערה מסוכנת (צילום: בועז לנגפורד)

 

טל"ח

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

על המפה