דילוג לתוכן

מסלולי טיול בנחל רחף ונחל משמר

אבישג זהבי |
21/06/2020

אתמול סבא שלי התקשר אלי ואמר בהתרגשות : “הגיע הזמן לפתח ולעודד התיישבות המונית באזור ים המלח. לנקות ולהפעיל את תעלת הימים, להכשיר את המעבר הימי לים סוף ולהפוך את האזור למרכז תיירות עולמי כפי שחשבו לעשות בעבר. קצת חם אבל נקי מווירוסים ומחלות ומאפשר ניצול טכנולוגיות מקומיות. אם הצליחו היהודים להקים עיר כמו לאס וגאס בנבדה אין שום סיבה שלא תהיה הצלחה כזו גם בסדום ועמורה. כבר צריך לתכנן ולבצע  אזור תיירות גלובלי  בין בית הערבה לנאות הכיכר, לשפץ את המלון הירדני בקצה הצפוני, לבנות מעגן ליאכטות (כפי שהוצע בעבר), להקים מפעל התפלה ועוד. לתכנית כזו יהיו משקיעים רבים מכל רחבי העולם. למה לא?”

עד שנבואה זו תתגשם וכדי שכשזה זה יקרה תבואו מוכנים, תרשו לי לספר לכם על מסלולי טיול בנחל רחף ונחל משמר שמגלים את המרחבים, הקסמים ופינות החמד המוכרות והנסתרות בארץ ים המלח. בואו לרחוץ במים, להניע את הרגליים, להסתלבט על החוף ולשבת על הר גבוה עם רוח נעימה ולנשום אוויר של חופש. הנה לכם  שני טיולים מקסימים, שביחד ולחוד מכילים בתוכם כל מה שצריך כדי להשלים את החוויה שנקראת טיול.

מסלולי טיול בנחל רחף ונחל משמר

נחל רחף

את היום נתחיל בנחל רחף תחתון לטבילת בוקר מרעננת. נחל רחף נמצא קצת דרומית למצדה על כביש 90 . פונים בעקבות השלט שכתוב עליו נחל רחף וממשיכים בשביל מסומן ירוק עד שמגיעים לחניית רכב הצמודה לחניון לילה מוסדר. את הטיול מתחילים בטיפוס במעלה רחף, זוהי  עלייה תלולה מהחניון עד לקטע שביל יותר מתון. היא עורכת בערך 20 דקות ולאחריה נפתח מולכם נוף לא רגיל. כאן תעצרו רגע מתנשפים מהעלייה ,תעצמו עיניים , תפתחו שוב תשימו לב איך הכחול של ים המלח מחמיא לחום-אדום של המדבר, תחייכו ותרגישו, הגענו!. מכאן השביל מתחיל לרדת לערוץ נחל. לאורך הדרך ילווה אתכם עיצוב מדברי אותנטי של סלעי גיר, מחילות, מערות ועוד רבים ושונים. אחרי קילומטר  מתחילת המסלול נגיע לשביל מסומן שחור היורד לערוץ הקניון. אנחנו לא הולכים בשביל השחור אנו ממשיכים בשביל המסומן ירוק עד חיבור עם שביל מסומן כחול, שם נמשיך עם השביל הכחול. השביל יוריד אותנו אל ערוץ הנחל שם מחכים לנו גבים במיוחד בשביל מקלחת הבוקר שכל כך חיכינו לה. את המסלול אנחנו מסיימים  בקבוצת גבים מדהימה בתוך הקניון של הנחל. שם תמצאו פינת חמד מוצלת, תפתחו פריסה ותרווחו לכם בין המים למדבר. אם תצליחו להיפרד מהמקום המופלא הזה ותרגישו שאתם מוכנים להמשיך הלאה, את הדרך חזרה עושים בדיוק כמו הדרך שבה הגענו. כל המסלול אורך כ-2.5 קילומטר (הלוך ושוב באותה דרך) ודרגת קושי קלה עד בינונית. את המסלול תמצאו במפת סימון שבילים מספר 11- דרום מדבר יהודה וים המלח. חשוב לציין כי למרות שהמסלול קצר ויש מים, חשוב לקחת הרבה מים , כובע ובגד ים או בגדים להחלפה.

אחרי הרבה שנים במדבר אני יכולה להגיד בוודאות שאין כמו מים קרים בלב מדבר. ההפתעה המלווה בגלות מים טובים ונקיים במדבר בשילוב עם שמש מדברית, יוצר  אפקט חד פעמי. רגע נדיר שבו הגוף באמת יכול להתחיל מהתחלה ולהתמלא בשמחה ופשטות שמוצאים רק כשיוצאים לטבע.

נחל משמר

לאחר התרעננות וטבילה אתם מוכנים לטיול צהריים עד שקיעה בנחל משמר. הטיול מומלץ יותר בחורף באביב או בסתיו, אך לדעתי טיול שקיעה קצר של שעתיים  אפשר לעשות גם בקיץ. אנחנו התחלנו את הטיול בשתיים וחצי וסיימנו סביבות שש וחצי. כך שהגענו בדיוק לתחילת מופע הסיום של השמש.

נחל משמר ממוקם על כביש 90 כ-10 דקות דרומית לקיבוץ עין גדי. גם כאן פונים בעקבות השילוט לדרך עפר המתאימה לכל רכב המסומנת באדום. נוסעים עם האוטו עד שמגיעים לסוף הדרך שם החנייה. אנו מתחילים ללכת בשביל האדום ולאחר כק”מ וחצי מגיעים לפיצול שבילים עם שביל כחול.  בנקודה זו יש שני אופציות. השביל האדום הולך על צלע ההר מעל ערוץ הנחל בעוד השביל הכחול הולך בתוך הקניון עצמו. את המסלול אפשר לעשות כך או כך. אני אישית עשיתי אותו בשני הדרכים ואני מעדיפה להתחיל בכחול ולחזור באדום. לכן בפיצול לוקחים את השביל המסומן בכחול אתו עולים את המעוק של נחל משמר. השביל מתחיל בשדה בולדרים מרשים שנותן אווירה של מגרש משחקים אחד גדול, ולאט לאט מצטמצם ונסגר אל תוך ערוץ נחל צר ועמוק. כך שככל שתתקדמו שבשביל תעטוף אתכם אווירה שאתם הולכים בתוך עולם אחר. עולם בו גרים יצורים אחרים בו צלילים נשמעים קצת אחרת, בו אנו מרגישים פצפונים, בו האוויר קריר. ממש כאילו נכנסו לבטן האדמה. השביל מטפס בין גבים ונחלים והוא מצויד בסולמות כך שלא צריך ציוד נלווה, וכל המוקמות נוחים למעבר. בסוף המעוק מגיעים לפיצול שבילים נוסף עם השביל האדום. אם השעה מאפשרת ונשאר לכם כוח, מומלץ לבקר בעין משמר. אם החלטתם ללכת לעין משמר תפנו שמאלה בשביל האדום שתחבר לאחר כ-300 מטר לשביל שחור ומטפס לעין משמר. אתם תגיעו לקיר מרשים ביופיו שישאיר אתכם פעורי פה ושם תתחילו טיפוס מאתגר אך יפייפה על הצוק. לאחר כק”מ מהפיצול שבילים כחול-אדום מגיעים לעין משמר.עין משמר הוא נביעה לכן יש שם מים כל השנה, בקיץ המים יותר עכורים. אך שוב,תמיד חוויה למצוא מים בלב מדבר. מעין משמר אנו חוזרים באותה הדרך שבה הלכנו עד שמגיעים חזרה לפיצול שבילים כחול אדום, שם נמשיך עם השביל האדום. השביל האדום הולך מעל הנחל מהצד הצפוני ולכל אורכו ים המלח נחשף אלינו במלוא הדרו ועוצמתו. עם השביל הזה אנחנו חוזרים עד לרכב. אורך המסלול, אם החלטתם לטפס לעין משמר, הוא 9 ק”מ והוא לוקח כ- 6 שעות. אם לא בחרתם לטפס לעין משמר המסלול הוא כ 6 ק”מ והוא אורך כארבע שעות. גם אותו אפשר למצוא במפת שבילים מספר 11.

המסלול הזה הוא אחד האהובים עליי, הוא מכיל בתוכו את כל הקסמים שיש למדבר יהודה להציע. אם תפעילו את תשומת הלב המסלול מספק לכם בכל רגע נס אחר. קירות שהם מייצג אומנות, גוונים עדינים של צבעים שאפשר למצוא רק במדבר. הוא מאפשר לנו לחוות גם את התחושה שהמדבר עוטף אותנו ומכניס אותנו לתוכו ,כאשר אנו הולכים בתוך הנחל. ואז הוא מעלה אותנו למעלה ומראה לנו את מרחבים נקיים מאדם, כך שלאן שלא נסתכל נראה שקט, עוצמה ויציבות.  בנוסף לזה, המסלול מאד משחקי וכיפי עם ילדים ועם הילד הפנימי שבכם. לאורך הדרך  אפשר לשחק חפש את המאובן, אפשר להשתעשע בסלעי ענק שהם פארק שעשועים, לטפס על סולמות להתגלש במפלים. ואיך אפשר שלא טריסטרמיות שאוכלות לכם עבאדי מהיד בלי להתבייש, בקיצור לא חסר אטרקציות. לכן תשחררו את השליטה ותנו למדבר לכוון את הדרך. הוא יוצר את התפאורה המושלמת, הוא יודע מה הוא עושה, יש לו נסיון וידע של שנים.

אם הדרך רחוקה או סתם בא לכם להישאר להתכרבל עם מדבר יהודה , לא חסרות אופציות לינה. אם אתם עצמאי בשטח, בשני המסלולים יש חניון לילה שאפשר לישון בו ולהקים זולה מפנקת. אם בא לכם להתפנק יותר, להישטף או לבלות יום מנוחה, יש גם מקומות מאורגנים יותר לישון בהם. אפשר למצוא רשימת מקומות לינה באתר : www.deadsea.co.il

את הטיול הזה תאמינו לי שלא תשכחו בקלות. העיניים, הגוף, העור, הנפש יזכרו את המתנה שהענקתם להם לפחות לעוד כמה ימים. כשתהו במשרד או בשגרה יום אחרי ותרגישו עייפים. תעצמו עיניים ותחזרו לאותו בוקר של מים קרירים, לאותם צהריים של הרים ושבילים חומים. לאותו ים כחול והרים אדומים של שקיעה, לאותו לילה של כוכבים ורוח נעימה. ופתאום היום שלכם יהיה קל ומהנה יותר, בהתחייבות!  אז עד שתחליטו לצאת שוב למרחבים הבלתי רגילים של מדבר יהודה, שולחים אהבה וגעגוע מארץ ים המלח.

נתראה בקרוב במסלולי טיול בנחל רחף ונחל משמר!